گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز گروه دوچرخه سواری آذرخش شیراز

پیمایش خط الراس مرکزی دنا

خلاصه گزارش:

تاریخ برگزاری:  ۲۸ و ۲۹ و ۳۰  تیر ۱۳۹۶ ( دو و نیم روزه )

سرپرست برنامه: حسین آبید

مسئول فنی : وحید کاویانی

راهنما : محمد علیزاده

مسیر : پیمایش خط الراس مرکزی دنا ( از گردنه بیژن تا روستای خفر )

تعداد شرکت کنندگان : ۸ نفر ( حسین آبید-وحید کاویانی –  محمد علیزاده – علی مرادی – حسین شهریاری – محسن شریفی – سروش قنبری – علیرضا کشاورزی)

گزارش برنامه :

 

مختصری درباره رشته کوه های زاگرس و دنا

رشته کوه های زاگرس جزئی از کمربند کوهزائی آلپ – هیمالیا می باشند و دارای راستای شمال غرب – جنوب شرق هستند که از سمت شمال غرب وارد خاک عراق و ترکیه شده و در جنوب شرق به وسیله گسل میناب با خط عمان (( Oman line )) از ناحیه مکران جدا می گردند.

رشته کوه دنا بلندترین کوه و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه بزرگ زاگرس محسوب شده و دارای خط الراسی به طول تقریبا ۹۰ کیلومتر است که از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده و بین سه استان کهکیلویه و بویراحمد ، اصفهان و فارس واقع شده است. این رشته کوه زیبا دارای ۴۹ قله بالای ۴۰۰۰ متر می باشد. رشته کوه دنا به سه بخش غربی ، مرکزی و شرقی تقسیم می شود که ناحیه غربی از قله کل قدویس تا مورگل را در بر دارد. قسمت مرکزی از قاش مستان تا گردنه بیژن را شامل می شود و ناحیه شرقی از گردنه بیژن تا قله پازن پیر ادامه می یابد. خط الراس مرکزی به دلیل تعداد ، پیوستگی و ارتفاع بیشتر قلل، جهت صعود خط الراسی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

پوشش گیاهی دنا:

در دامنه های جنوبی پارک ملی و منطقه حفاظت‌ شده دنا تا ارتفاع ۲۵۰۰ متر جنگل بلوط همه جا را پوشانده است. در میان این درختان و نواحی و ارتفاعات مختلف گونه های جنگلی دیگری نظیر بنه، کیکم، ارژن، شین و انواع بادام کوهی مشاهده می شود. از ارتفاع ۲۵۰۰ متر به بالا جنگل بلوط تمام شده و درختچه های ارژن، شین، انواع گون ها و درختان سرو کوهی دیده می شود. از ارتفاع ۳۵۰۰ متر به بالا تنها شاهد پوششی از گون ها و گیاهان علفی و بوته ای درسطح زمین می باشیم. از ارتفاع ۴۰۰۰ متر به بالا دیگر خبری از بوته های سطحی منطقه نیست و تنها شاهد گیاهان کوچک و زیبایی در پناه سنگ ها و شکاف صخره ها هستیم و برخی از این گیاهان در اوایل تابستان گل های ریز، رنگین و بسیار زیبایی به بار می آورند.

قلل معروف خط الراس مرکزی دنا:

خط الراس مرکزی ( ازغرب گردنه بیژن تا شرق گردنه مورگل غربی ) دارای ۱۸  قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر میباشد که از آن جمله میتوان به قلل : سی چونی (سیچانلی به ارتفاع ۴۱۲۰ متر ) ، حوض دال ( ۴۳۶۰ متر) ، کرسومی ( ۴۲۶۰ متر ) ، حرا غربی ( ۴۳۰۰ متر) حرا شرقی ( ۴۳۱۰ متر) ، ماش ( ۴۳۰۰ متر ) ، بن رود ( ۴۲۵۰ متر ) ، برج آسمانی (بیژن ۲ به ارتفاع ۴۴۳۵ متر) ، قاش مستان ( بیژن ۳ به ارتفاع ۴۴۵۰ متر) ، مورگل  ( ۴۴۲۰ متر)

مسیر های دسترسی به دنا:

رشته کوه دنا به سه بخش خط الراس غربی ، خط الراس مرکزی و خط الراس شرقی تقسیم بندی میشود.

خط الراس مرکزی مابین گردنه بیژن و گردنه مورگل غربی میباشد ، این بخش از دنا به دلیل همجواری با شهر سی سخت و نیز وجود جاده های دسترسی نسبتآ مناسبتر ، از دیگر خط الراس های دنا بیشترین صعود را به خود اختصاص داده است.

سه مسیر عمده دسترسی به خط الراس مرکزی دنا عبارتند از:

۱_ مسیر شمالی : از روستای تاریخی و زیبای خفرشهرستان سمیرم شروع و از طریق تنگه کی خسرو به خط الراس میرسد.

۲_مسیر گردنه بیژن : شهر سی سخت و گردنه بیژن را میتوان دروازه ورود به خط الراس های شرقی و مرکزی دنا نامید. گردنه بیژن شرقی ترین نقطه خط الراس مرکزی و ما بین این خط الراس با خط الراس شرقی محسوب میشود. از مسیر این گردنه میتوان به قلل برد آتش ، سیچونی ( واژه سیچونی در اصل “سیچانلی” و به معنای دارای موش در زبان آذری میباشد. عشایر قشقایی که در منطقه ییلاق میکنند ، چنین نامی را بر این قله گذارده اند ) ، حوض دال و خط الراس مرکزی دسترسی پیدا کرد.

۳_ مسیر جنوبی : سومین مسیر دسترسی به بخش مرکزی دنا از شهر زیبا و با صفای سی سخت و از طریق تنگه بزکش میباشد که با شیب نسبتا تندی به پناه گاه و قله حوض دال منتهی میشود.

 

گزارش برنامه :

روز چهار شنبه مورخه ۹۶/۰۴/۲۸ طبق تقویم گروه اعضاء شرکت کننده بنا بر برنامه اعلام شده ساعت ۱۲ ظهر در فلکه قصردشت شیراز جمع گشتیم. بعد از خرید مایحتاج و هماهنگی نهایی ساعت ۱۳ به وسیله ۲ ماشین شخصی به سمت یاسوج حرکت کردیم .

برای صرف ناهار در  پمپ بنزین دالین توقف کوتاهی داشته و پس از آن مجددا راهی جاده گشتیم. مسافت شیراز تا شهر سی سخت حدود ۲۱۰ کیلومتر است. حدود ساعت ۱۶:۳۰ به شهر سی سخت رسیدیم و در منزل یکی از دوستان ماشین ها را پارک کرده و برای آخرین بار کوله ها را چک کرده و بستیم و توسط دو دستگاه تاکسی به سمت گردنه بیژن حرکت کردیم. ساعت ۱۷:۵۰ پای مسیر رسیدیم و صعود خود را با جلوداری جناب آقای علیزاده به سمت گردنه سیچونی و پناهگاه حوض دال شروع کردیم.

قسمتی از مسیر شیب تند همراه با بستر شنی بود . ساعت ۲۰:۳۰ به کنار چشمه سیچونی رسیدیم که تقریبا خشک شده بود. بعد از توقفی کوتاه و استراحت و برداشتن لباس گرم و هدلایت حرکت خود را مجددا به سمت پناهگاه حوض دال شروع کردیم. ساعت ۲۱:۴۵ و بعد از نزدیک ۴ ساعت پیاده روی به پناهگاه حوض دال رسیدیم. بنا بر تصمیم سرپرست گروه و در نظر گرفتن این موضوع که پناهگاه اصلی خیلی شلوغ است در پناهگاه فلزی قدیمی که درب آن نیز افتاده بود ساکن شدیم. با کمک دوستان عزیز در تاریکی شب و باد تند درب فلزی پناهگاه را در جای خود روی لولا قرار دادیم. بعد از تهیه و صرف شام سبک و اعلام برنامه توسط سرپرست گروه مبنی بر اینکه بیدارباش ساعت ۵:۳۰ خواهد بود به داخل کیسه خواب رفته و خوابیدیم. در کل طول شب از صدای باد می توانستیم این را استنباط کنیم که باد خیلی شدیدی در حال وزیدن است که تا صبح ادامه داشت . صبح بنا بر صلاح دید سرپرست تیم به دلیل شدت وزش باد ۲ ساعت حرکت خود را به تعویق انداخته و نهایتا ساعت ۸ پای مسیر حاضر و پیمایش روز دوم را به سوی قله حوض دال شروع کردیم. قسمت بسیار زیادی از مسیر شن و دارای شیب بسیار تند و ریزانی بود.

حدود ساعت ۹:۳۰ بود که به اولین قله برنامه خود یعنی قله ۴۳۵۰ متری حوض دال صعود کردیم.

بعد از تبریک اعضاء گروه به هم و گرفتن عکس یادگاری و توجه به این که باد بسیار شدیدی در قله در حال وزیدن بود و به خاطر اینکه از زمان بندی برنامه عقب بودیم بدون اتلاف وقت حرکت مجدد خود را از روی یال در جهت خط الراس و به سوی قله بعدی (حرا) شروع کردیم . ساعت ۱۱:۱۵ بر بالای قله ی ۴۳۱۰ متری حرا رسیدیم.

ساعت ۱۲:۰۰ به زیر قله ماش یا بیژن یک ( ارتفاع ۴۳۸۷ متر) رسیدیم. بنا به صلاح دید و مشورت سرپرست تیم با اعضای گروه به دلیل عقب بودن از برنامه قرار بر آن شد این قله را صعود نکرده و راه خود را به سوی قله ی بیژن ۲ ادامه بدهیم.

در میانه ی راه مابین بیژن ۱ و ۲ با جناب آقای پارسائی کوهنورد فسائی روبرو شدیم که توضیحات بسیار خوب و کاملی راجع به مسیر دادند و لطف کردند ما را در مسیر به سوی قله ی بیژن ۲ همراهی کردند. ساعت ۱۳:۱۵ به پای کوه بیژن ۲ ( برج آسمانی ) رسیدیم. با قرار دادن کوله های سنگین به زمین مسیر صعود به قله را پیش گرفتیم. مسیر دارای شیب تند و زمین شنی ریزانی بود. ساعت ۱۳:۴۵ به بالای قله برج آسمانی ( سه قبه آسمانی یا بیژن ۲ ) به ارتفاع ۴۴۳۵ متر رسیدیم. این قله همانگونه که از نامش پیداست متشکل از ۳ قله در کنار هم است. اعضاء تیم به هر سه قبه صعود کرده و عکس های یادگاری خود را گرفته و به سمت پایین روانه گشتیم.

استراحت کوتاهی در محل قرار دادن کوله ها پای کوه بیژن ۲ انجام دادیم و ساعت ۱۵:۱۵ حرکت خود را مجددا شروع کردیم. در مسیر به چشمه خرسی رسیدیم که آب مناسبی داشت. تیم آب مورد نیاز خود را برداشت و مسیر را بدون اتلاف وقت ادامه دادیم. ساعت ۱۷:۳۰ موفق به صعود به قله ی ۴۲۵۰ متری بن رود شدیم.

مجددا مسیر را ادامه داده و ساعت ۱۸:۳۰ به پای قله قاش مستان یا بیژن ۳ رسیدیم. در زمین پهناور و تقریبا صاف و هموار پای قاش مستان که به آن زمین فوتبال یا فرودگاه گفته میشود کوله های خود را زمین گذاشته و قصد صعود به بلند ترین قله خط الراس کردیم. ساعت ۱۹ بود که به لطف خدا و تلاش همنوردان موفق به صعود به قله ۴۴۵۰ قاش مستان یا همان بیژن ۳ گشتیم. بعد از تبریک اعضاء گروه به هم و گرفتن عکس یادگاری به سمت پایین و محل کمپ شب مانی حرکت کردیم.

ساعت ۷:۴۵ به پای قاش مستان بازگشته و به همراه یک گروه دیگر شیرازی در پناه دیواره ای جهت در امان ماندن از بادهای سهمگین کمپ خود را زدیم و بعد از صرف غذای ساده و سبک به داخل چادرهای خود رفته و خوابیدیم. ساعت ۷:۰۰ صبح بود که بیدار باش داده شد و بیدار گشته و بعد از جمع کردن کمپ ساعت ۷:۳۰ به سمت پایین و روستای خفر حرکت کردیم.

در مسیر پایین آمدن یکی دو جا مجبور شدیم با احتیاط از روی یخچال های طبیعی موجود عبور کنیم. ساعت ۱۱:۰۰ به پناهگاه فلزی قاش مستان رسیدیم و استراحتی کردیم و صبحانه و نهار را در یک وعده خوردیم و ساعت ۱۲:۰۰ مجددا پای در مسیر گذاشتیم. ساعت ۱۴:۰۰ وارد روستای خفر شدیم و ساعتی در خانه کوهنورد استراحت کردیم و ساعت ۱۵:۳۰ توسط دو دستگاه ماشین اجاره ای که سرپرست زحمتکش برنامه فراهم کرده بود به سمت سی سخت راه افتادیم. ساعت ۱۷:۵۰ به شهر سی سخت و پای ماشین رسیده و راه بازگشت به شیراز را پیش گرفتیم.

 

با تشکر از علیرضا کشاورزی برای تهیه گزارش

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Login

Lost your password?