تاریخ حرکت: چهارشنبه ۱۸/۰۹/۹۴ ساعت ۹ شب از میدان معلم شیراز
تاریخ برگشت:یکشنبه ۲۲/۹/۹۴ ساعت ۳ بعد از ظهر لنگرگاه جزیره کیش
تعداد افراد:۲۱ نفر
تعداد دوچرخه سوار: ۱۷ نفر
روز اول
روز چهارشنبه ساعت ۷ شب میدان معلم شیراز دور هم جمع شدیم تا سفر خاطره انگیز رکاب زنی در جزیره زیبای کیش رقم بزنیم. ساعت ۹ شب سوار بر یک دستگاه مینی باس شیراز را ترک کردیم.
در شهر سروستان پس از توقفی کوتاه و سوار کردن یکی از دوستان راه خود را به سمت بندر چارک ادامه دادیم.پس از طی مسافتی حدود ۱۰ ساعته ساعت ۷ صبح به بندر چارک رسیدیم. به علت رزرو نبودن بلیط ها آقای حسن پور و آقای کرم نیا برای هماهنگی و پیدا کردن محل اسکان زودتر از بقیه افراد توسط اتوبوس دریایی به سمت کیش حرکت کردند و مابقی ساعت ۱۰ صبح سوار بر لندی گراف به سمت جزیره کیش حرکت کردیم و پس از حدود ۲ ساعت و نیم به جزیره کیش رسیدیم. برای ورود به جزیره به علت تعطیلی بندرگاه متاسفانه به مشکل برخوردیم و پس از کش و قوس فراوان و حدود ۱ ساعت معطلی بالاخره به سمت محل اسکان سوار بر دوچرخه حرکت کردیم.
روز دوم
پس از صرف صبحانه ای عالی جهت برنامه رکاب زنی دور جزیره به سرپرستی آقای آبید و آقای شعبانی حرکت خود را به سمت اسکله شروع کردیم. برنامه این بود که پس از طی مسافتی حدود بیش از ۵۰ کیلومتر راس ساعت ۴ بعد از ظهر کشتی یونانی باشیم. مسیری بسیار زیبا و دیدنی در پیش داشتیم، مسیری که از کنار سواحل زیبا می گذشت و بعد از رد کردن پارک دلفین به جنگلهای زیبای حرا می رسید. در بین راه چندین بار جهت استراحتی کوتاه توقف داشتیم. متاسفانه در طی مسیر با کمبود آب مواجه شدیم که با همکاری و همیاری دوستان مشکل حل شد. حدود ساعت ۲ بعد از ظهر به کشتی زیبای یونانی رسیدیم و پس از استراحت به تماشای غروب زیبای خورشید در کنار کشتی نشستیم.
در غرب جزیره یک کشتی عظیمالجثه در سواحل نیلگون کیش جا خوش کرده است که به کشتی یونانی معروف است. در یکی از روزهای گرم تابستان سال ۱۳۴۵، بومیان جزیره کیش ناگهان کشتی عظیمالجثهای را که در نزدیکی روستای باغو به گل نشسته بود، دیدند. هنوز پس از گذشت سالها دلیل به گل نشستن این کشتی در پس پردهای از ابهام است اما گفته میشود به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش این اتفاق روی داده است.
این کشتی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسکو در اسکاتلند ساخته شد و در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به کشور یونان در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورینوکو، یدککش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمری نرسید. تلاشهای ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن آن انجام شد و به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار آن تخلیه شد، چرا که عملیات بیرون کشیدن کشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست آمده از شرکت بیمه لویدز لندن نشان دهنده این است که این کشتی در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان و بنام کولااف بوده است. این کشتی در ابتدا “شیپور امپراتور” سپس “ناتورالیست” و در سال های بین ۱۳۳۸ تا یکسال قبل از توقف، در مالکیت خطوط کشتیرانی ایران با نامهای “سیروس فارس”، “همدان” در تردد بوده است.
کشتی یونانی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد وگذشت زمان کشتی را دچار فرسودگی کرده است. قسمت تحتانی کشتی که در آب است بر اثر برخورد امواج دریا با آن پوسیده و هر آن ممکن است فرو افتد.
تماشای خورشید که به آهستگی در پشت کشتی یونانی در آب های نیلگون خلیج فارس غروب میکند خاطرهای فراموشنشدنی و جاویدان است. درخشش آخرین شعاع های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن های لکه های ریز و درشت ابر، تابلویی چنان زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی پدید می آورد که نظیر آن را کمتر می توان یافت.
حدود ساعت ۸ شب مسیر ۱۵ کیلومتری تا محل اسکان را رکاب زدیم . پس از رسیدن به محل اسکان با تعدادی از دوستان به گردش خود ادامه دادیم و به پارک رفتیم.در پارک آب نمای بسیار جالبی کار شده بود که حدود یک ساعت آب بازی کردیم و پس از آن جهت صرف شام حرکت کردیم.
روز سوم
برنامه این بود که صبح زود جهت تفریح های آبی به طرف اسکله تفریحی رکاب بزنیم که متاسفانه به علت مشکلات غیر قابل پیش بینی مجبور شدیم محل اسکان خود را تغییر دهیم و این باعث شد که خیلی دیر به محل اسکله تفریحی برسیم. حدود ۱۵ دقیقه تا اسکله بعدی رکاب زنی داشتیم، وقتی به اسکله رسیدیم متوجه شدیم که به علت شلوغی باید خیلی صبر کنیم و مجبور شدیم که در همان محل ناهار بخوریم و تا عصر کنار ساحل اتراق کردیم. در طول مدت انتظار تعدادی از دوستان به شنا پرداختند و تعدادی هم روی سنگها و در هوای عالی چرت زدند.در آخر هم به علت تاریکی هوا فقط دوستان توانستند دو نوع بازی انجام دهند.
– بازی جذاب و مفرح Banana که ۵ نفر سوار بر یک موز بادی توسط یک قایق تندرو بر روی دریا کشیده میشدند و خیلی مواقع با اذیت دوستان مفرح تر هم میشد.
– بازی زیبای شاتل که ۳ نفر سوار بر یک قایق بادی توسط قایق تندرو بر روی دریا کشیده می شدند.
دوچرخه سوارها تصمیم گرفتند که موتور سیکلت برقی کرایه کنند، هرکسی موتوری انتخاب کرد و با ۷ دستگاه موتور سیکلت به راه افتادیم.(توصیه میکنم هرکسی که کیش رفت حتماً از این تفریح جذاب استفاده کنه) در پیست موتور سواری به تفریح و شادی پرداختیم.
روز چهارم
تعدادی از دوستانی که روز قبل به علت تاریکی هوا نتوانستند تفریحات آبی خود را کامل کنند به اتفاق هم به طرف اسکله تفریحی رفتند. و به بازی پاراسل پرداختند. پس از برگشت دوستان، بلافاصله جهت خروج از کیش با دوچرخه به طرف اسکله حرکت کردیم و آقای حسن پور و آقای کرمی نیز با کرایه یک دستگاه کامیون همه وسایل و کوله های دوستان را به محل اسکله حمل کردند. در آنجا هم سوار بر لندی گراف شدیم.
در لندی گراف به اتاقکی که جهت استراحت خدمه تعبیه شده بود رفتیم و گل گفتیم و خندیدیم . ساعت حدود ۳ بعد از ظهر به بندر چارک رسیدیم و تعدادی از دوستان مشغول بستن دوچرخه ها شدند و مابقی برای صرف ناهار رفتیم.
حدود ساعت ۵ عصر بود که بندر چارک را به سمت شیراز ترک کردیم. در مینی باس هم مثل همیشه به تفریح و سرگرمی پرداختیم تا به شهرستان جم رسیدیم و برای صرف شام توقف خیلی کوتاهی داشتیم و به راه خود ادامه دادیم و حدود ساعت ۳ نیمه شب میدان نمازی شیراز بودیم.
در آخر از همه دوستان که زحمت مدیریت برنامه ها به دوش کشیدن تشکر میکنم. سفری بود پر از تجربیات جدید و پر از خاطرات خوب و خوش که سالها در ذهن آذرخشی ها خواهد ماند.
و چه زیبا گفت شاعر
زندگی گلستان گلهاست
زنبور زمان می خوردش
آنچه میماند عسل خاطره هاست
با تشکر از محسن کشاورزی و محسن کرمی